top of page

תזרים מזומנים – עלייתו ונפילתו של עסק


בעל עסק, קרה לך שנפלה עלייך הוצאה לא מתוכננת שהשפיעה כלכלית על העסק שלך? קרה שקיבלת החלטות עסקיות "מהבטן" מבלי לחשב אותן ? מרגיש שחסרים לך נתונים על פעילותך? כתבה זאת בשבילך


רינה היתה רופאת שיניים. היא החזיקה קליניקה בשכירות חודשית, מזכירה שסיפקה את שירותי המשרד, אשת מכירות ששיווקה את המרפאה וכמובן שחלק לא מבוטל מהוצאותיה היו עבור חומרים לצורך טיפולי השיניים שביצעה ללקוחותיה.

לקראת סוף השנה הציע לה אחד מספקי החומרים לקנות כמות גדולה יותר בעבור הנחה נאה ופריסת תשלומים נוחה. במקביל, התברר לרינה כי רואה החשבון שלה טעה בהערכותיו ועליה לשלם חוב למס הכנסה ולהגדיל את המקדמות, ובנוסף להכל היא הבטיחה לעובדות שלה העלאה בשכר החל מתחילת השנה החדשה.

מה עשתה רינה? אינטואיטיבית פרסה את עלויות החומרים על כמה חודשים, קיבלה את גזירת מס הכנסה ושילמה ועמדה בהבטחתה לעובדות שלה והעלתה להן את השכר.

התוצאה: בתחילת השנה החדשה רינה נקלעה לגרעון גדול, והעסק היה על סף קריסה.

אז מה בכל זאת היה אפשר לעשות אחרת? כל זה נשמע כמו חידת הגיון מסובכת, נכון? ובכן, "חידת היגיון" כמו זו היא מנת חלקו של כל מנהל עסק מקטן ועד גדול, והדרך היחידה לענות על ה"חידה" הזו ולתת את התשובה הנכונה היא ע"י ניהול של תזרים מזומנים לעסק. אז מה זה התזרים הזה שצריך לנהל?

תזרים המזומנים הוא שיקוף חשבון הבנק של העסק בצורה מפורטת. ישנו תזרים מזומנים חזוי (התכנון שלנו) ויש את תזרים המזומנים בפועל (מצב האמת).

כשבונים תזרים מזומנים רושמים בו את כל ההכנסות שלנו לפי צפי הקבלה שלהן ואת כל ההוצאות שלנו לפי צפי ההוצאה, למשל: אם לקוח שילם לנו בצ'קים ופרס את התשלום ל 10 תשלומים עלינו לשקף זאת בתזרים ולפרוס את התשלום על פני 10 חודשים את ההכנסה, ואילו אם אנחנו קנינו מוצר/שירות בתשלומים אז נפרוס את ההוצאה בתזרים על פני החודשים הרלוונטיים.

ע"י כך שנרשום את כל הכנסותינו והוצאותינו נוכל לקבל תמונת מצב שתשקף לנו איך יראה חשבון הבנק שלנו עתידית.

למה זה טוב? בדיוק בשביל לענות על חידות היגיון יום יומיות כמו זו שהצגתי.

התזרים מאפשר לנו לקבל החלטות אופרטיביות יומיומיות בהתאם למצב חשבון הבנק הקיים והחזוי שלנו. למשל: אם נרצה לשלם לספק ב 3 תשלומים אנחנו נבדוק מה מצב חשבון הבנק הצפוי שלנו ב 3 החודשים הקרובים ובהתאם לזה נקבל החלטה אם פריסה ל 3 תשלומים נכונה לנו או שגויה, או לחילופין אם לקוח ירצה לשלם לנו בתשלומים יתכן ונחליט שכרגע זה לא מתאים לנו כי אנו זקוקים לכסף באופן מיידי.

מעקב ובקרה על תזרים המזומנים ע"י הצבת "נתוני האמת" למול הצפי שרשמנו מאפשר לנו למדוד את מצב ההתקדמות במהלך החודש ולהיערך לכל בעיה פיננסית מראש. למשל: אם אנחנו יודעים מראש שחודש מסוים צפוי להיות "חלש" יותר בהכנסות, אך ההוצאות הצפויות מציגות תמונה שבה יש לנו יותר הוצאות, אנחנו נערך מראש ונשמר יותר כסף מראש לתקופה כזו או ניקח מימון מתאים.

לסיכום: תזרים מזומנים הוא דבר הכרחי לכל עסק על מנת לנהל אותו כלכלית נכון ולא להיקלע לקשיים.

זכרו שמרבית העסקים נסגרים בשנתיים הראשונות, אחת הסיבות היא התנהלות כלכלית לקויה. אתם יכולים להימנע מלהיות בסטטיסטיקה הזו אם תעקבו אחרי המספרים של העסק ותנהלו אותם נכון.

תנו לעצמכם לנהל את העסק ולא שהעסק ינהל אתכם, ואם אתם לא יודעים מאיפה להתחיל פנו לכלכלן שיעזור לכם.


הכותבת היא

ויקי שחר בעלים של "ויקי שחר-ייעוץ כלכלי ועסקי" רקע- בעלת תואר ראשון בכלכלה ומנהל עסקים ותואר שני במשפטים

- ניסיון של כ 18 שנים ככלכלנית בחברות מסוגים שונים: חברות הייטק וחברות קמעונאיות

השירותים שתוכלו לקבל:- בנייה וניהול מערכות תקציב ותזרים מזומנים לעסקים בהתאמה אישית ולעסקים וחברות בכל גודל

- בניית תמחור לשירותים ומוצרים

- אנליזה של נתוני העסק והסקת מסקנות לגבי התנהלות העסק

- בניית תוכנית עסקית כלכלית לעסקים לכל צורך

- בדיקות כדאיות

- בניית מודלים כלכליים לכל מטרה


תוצאת העבודה שלי היא: ייעול ושיפור תהליכים, חסכון בזמן וכתוצאה מזה חסכון בכסף וגידול ברווחיות פרטי התקשרות

נייד 052-552-2891 וגם בפייסבוק מייל: vsconsult1@gmail.com

תגיות: ייעוץ עסקי וכלכלי , כלכלה , הגדלת רווחיות , עסקים קטנים ובינונים , ייעול תהליכים , תקציב , מודלים כלכליים , צעירים , חברות , התנהלות כלכלית

פוסטים קשורים

הצג הכול

עכשיו בSHOP נהנים

bottom of page