top of page

אומנות ומלחמה הקשר

בכל הזמנים, אמנות ומלחמה ישבו על צלע המחלק שבין האפשרי לבין הבלתי אפשרי. 

מצד אחד האומנות מסמלת דבר טוב, יפה, צבעונית, משמחת את העין, מעוררת מחשבה.

מצד שני המלחמה גורמת מחשבות ורגשות שליליים. אז איך בעצם שתי העולמות מתנגשים בזמן אמת במציאות האנושית? שני התחומים הללו התמקמו בקצוות הקרב בעולם האנושות, ובאופן מעט פרדוקסלי, הם מתקרבים לעיתים קרובות יותר מידי. וזה קורה במיוחד בימי המלחמה.

הרבה פעמים קורה, שאומן יושב בכורסה שלו ולא מצליח להתחיל יצירה חדשה. או  אפילו להמשיך משהו שהתחיל מתישהו. שום דבר לא גורמת לו לקום ולפעול. בדרך כלל זה קורה בשגרה. ששום דבר לא קורה: יום של אתמול מאוד דומה להיום. וככה יהיה גם מחר, אך בפרוץ המלחמה. הדברים משתנים. היום, בשום מצב לא יהיה דומה. למחר ובטח לימים קדימה. הדבר גורם. לאמן לצאת מהבועה ולהתחיל לפעול. לפעמים הוא לא יודע מה הדרך וגם מה התוצאה הסופית, אבל כמו שאומרים "הידיים מגרדות" להתחיל לערבב את הצבע ולמשוך אותו על הקנבס.

אז מה תשאלו אותי: המלחמה זה דבר טוב לאומנות?

במובן מסוים, כמזיז גלגלי הרכבת, שמביאה את המוזה, כן, אבל לא רק המלחמה שמזיזה את אותם הגלגלים. כל דבר, שם גורם לאומן להתרגש ולחשוב שונה, יכול לעשות אותה פעולה.

אז בואו ונחשוב כאמן

אומנות, בכל דרך שנבחר להבין זאת, היא תהא עבור האדם קריעת עולם מיוחדת. דרך בה יוצרי האומנות מכניסים לתפקיד את הרגעים הכי חשובים, הייחודיים ביותר, או הכואבים יותר שבחייהם. המלחמה, מצד שני, היא דרך שונה לתפקד את עצמה בעולם – המרקם האנושי בפעילות של קרב, הרס, אובדן וכאב, אבל גם הרגשה של שייכות ומטרה כוללת. במידה והמלחמה הגנתית עם ערכים חשובים לאומה כולה.


במלחמה העכשווית, כשמדובר ב"חרבות ברזל", אמנות מצליחה לחקות רגעים קסומים, לשקוף עולם פנימי ולהביע רגשות. מצב המלחמה, מצדו השני, יכול לחשוף את צדדי האנושיות הכי יפים והכואבים. ובשילוב ביניהם, נוצר משולב ייחודי שמשקף את הדרמה האדם-יסודית של קיומנו.


כל זאת, בלעדיו, מדובר בכישרון אדיר של האדם להתמודד ולשרוד. בזמן שהאמנות מצליחה להציע ריענון רוח והשראה בזמנים קשים, המלחמה, יחד עם כל עוצמתה הכואבת, גם היא משאירה אחריה את הסימנים של התמודדות ושל בנייה מחדש.

וכאשר נבין שבעיקר, גם האמנות וגם המלחמה משקפות חוויות אדם מופלאות, יכולות לשרת כמקור השראה עם מובנים אנושיים ייחודיים לתקופה.

מסקרן אתכם לדעת עוד? הצטרפו אלינו לתכנית אמנות בעם ברדיו שידורי נהנים בLIVE בשלישי הקרוב ב10:00

שאלות/רוצים לעלות לשידור? שלחו הודעה כבר עכשיו לוואטצאפ שלנו 079-5918497







פוסטים קשורים

הצג הכול

עכשיו בSHOP נהנים

bottom of page