top of page

להתנדב מכל הלב - פתרון יעיל בכל עת


רוח ההתנדבות שורה אצל כל אחד מאיתנו, מדור לתת מהלב בפורטל מוכיח שבכל מקום ניתן לתרום, אם זה בזמן, בכסף, בעירוב בענייני עסקים ועוד, בואו ללמוד על רוח ההתנדבות




תרומת התנדבות למשפחה

נכתב על ידי מני דרבנר


תרומת התנדבות למשפחה

מאמרים נוספים

מהם הגורמים המשפיעים על מסירותם של מתנדבים?

Voluntarism

מי מתנדב -

Turning a Gift Into a Powerful Tool: The Internet's Impact on the Volunteer Field

עזוב אותך, כבר התנדבתי בעבודה


התנדבות מתבגרים ?המשאב הלא מנוצל

פורמליזציה ודה פורמליזציה בארגוני מתנדבים

OD in all volunteer organizations - The case of Hadassah Israel

תהליך היתמקצעות ופיתוח מנהיגות בקרב מתנדבות בארגון הדסה-ישראל

דרך אחרת: טיפוח המיטביות- מול התגברות האלימות

10 סיבות למה חשוב לחברות כלכליות ולעולם העסקים להשקיע בקהילה

מתן הכרה רשמית למתנדבים

התנדבות מקוונת - המיתוסים

על ההתנדבות במורשת היהדות

גיוס ממוקד

התמדה של בני נוער בהתנדבות

אני ואתה נשנה את העולם

מציאת מטרה ראויה

אמריקה הלטינית כדוגמה

האם ניהול מתנדבים דורש ניהול "אחר"?

קהילה מטיילת ומתנדבת

מיהו מתנדב

ההתנדבות עובדת: ממצאי מחקר על מתנדבים והתנדבות במרכזי תמיכה וייעוץ לנוער "הפוך על הפוך"

מאת מני דרבנר, פורטל התנדבות בישראל. מבוסס על מאמר מאת סמנתה קרטיצ'ל - Associated Press


גם האנשים העסוקים ביותר יכולים להרשות לעצמם לפנות 300 שניות. הן יכולות להספיק לבדיקת דואר, לעלעול בקטלוג או כדי להפוך אותם לאור שמש בחייו של אדם זר.


"התנדבות, בין אם מדובר בחלוקת מזון קבועה בבית תמחוי או כתיבה חד פעמית של ברכה עבור חולה סיעודי הנמצא בבית אבות או בשיקום, וודאי מהווה חוויה מתקנת לבעלי כוונות טובות," טוענת הסופרת המצליחה והאם, ג'ני פרידמן, מחברת הספר "The Busy Family's Guide to Volunteering: Do Good, Have Fun, Make a Difference as a Family" בהוצאת (Robins Lane Press).


"אדם מתנדב נכנס למצב אופורי המקביל לטיפול באמצעות תרופות נוגדות דכאון", טוענת פרידמן, "עצם הידיעה כי אנחנו אכפתיים ותורמים, מנסים לתקן עוולות ולא קופאים על שמרינו, ותוך כדי-כך גם מבלים זמן איכות עם המשפחה מדביקה את הילדים בהתלהבות הוריהם לטובת ההתנדבות".


הסופרת מדגישה כי "הסיבה הטובה ביותר להתנדבות משפחות היא העובדה שבמאה העשרים ואחת ערך אחדות המשפחה הטשטש, מכיוון שההורים ממוקדים יותר ויותר בעבודה ופחות ופחות בילדיהם, כאשר מוסדות החינוך תופסים את מקום ההורים בהקניית ערכים. למעשה, המשפחה מפוזרת ומנותצת, כך שבאמצעות התנדבות נוצרת ההזדמנות לבצע פעילות משותפת כמשפחה".


אם להוסיף על נקודות אלו, התנדבות פותחת הזדמנות לפתח נושאי שיחה מעניינים, כאלו שבדרך-כלל אינם נידונים מסביב לשולחן בארוחה משפחתית. חשוב לנצל את ההזדמנות ולהסב את תשומת לב הילדים לסביבתם ותוך-כדי פעולת ההתנדבות להטמיע בהם ערכם של עזרה ואכפתיות.


רוברט ק. גודווין העומד בראש קרן Points of Life טוען כי כבר שנים נחשב רעיון "המשפחה המתנדבת" ככלי ליצירת קשרים חדשים וחיזוק הקיימים בתא המשפחתי. "התנדבות מטפחת ומעצימה ערכים משפחתיים ומסורתיים בין כל חלקי המשפחה". לפי דבריו וניסיונו, התנדבות מפצה על בעיות הנוצרות כתוצאה מחוסר זמן. "כאשר הורים צופים בצאצאיהם נותנים מעצמם למען מטרה", קובע נשיא הקרן, " ולהפך - כאשר ילדים מבחינים כי הוריהם פועלים בהתנדבות, אזי התוצאה היא התגברות הכבוד ההדדי".


"לבני הנוער ישנה תדמית כאילו הם מודעים אך ורק לסביבתם הקרובה... ולהורים יש דעה נחרצת על נערים ונערות צעירים הנמצאים בעיצומו של מרד הנעורים שלהם, כאשר אינם מוכנים לשתף פעולה עם חובות משפחתיות בסיסיות ביותר דוגמת נקיון וסדר הבית. חווייה משותפת משמעותית," מפרט הדובר, "יכולה לעזור לשבור את התדמית הסטריאוטיפית ולמזער את המרדנות הגילאית שלהנער או הנערה" לטובת הקהילה או הסביבה.


ג'ני, אם לשלושה ממניאפוליס, מחזקת את דבריו וגורסת כי ילד שנוטל חלק בעבודת התנדבות יעריך יותר את בני אדם מרוחקים ממנו. ג'ני פרידמן מדגימה: "קרוב לודאי שילדים שהקשרים החברתיים שלהם רעועים עשויים למצוא יום אחד שוב את שביל הזהב, בעזרה לסבא המתגורר בבית אבות. עזרה מסוג זה עוזרת לשקם ולבנות מחדש את אמון הילד או הילדה בחברה ובמשפחה."


משפחתה של ג'ני פרידמן עצמה מבשלת במעון למחוסרי בית ודואגת למזון לאזרחים ותיקים בודדים. כמו-כן בני המשפחה אימצו מספר בני נוער בודדים מחוסרי בית. על סמך חוויות משפחתיות אלו, כתבה ג'ני פרידמן את הספר The Busy Family's Guide to Volunteering: Do Good, Have Fun Make a Difference as a Family.


עם-זאת תיאום וגישור על פער הדורות, אף לצורך עבודה התנדבותית, מצריך תכנון מדוקדק יותר מהתנדבות של אדם בוגר יחיד:


ראשית יש לבחור את תחום ההתנדבות. עלינו לבחור אפיק התנדבות המתאים לכל בני המשפחה, מטרה ישימה שלא תעורר התנגדות. "ילדים ונוער חייבים ליהנות תוך כדי ביצוע המשימה", מייעצת פרדימן, " מכיוון שאנו רוצים כי חוויית ההתנדבות והנתינה תוטמע בהם לעתיד". לכן נבחר משימות בהן יכולים ילדינו לעמוד, ואף להתעניין בהן.

גודוווין מציין כי "לרוב, יש לבחור באפיק התנדבות המתאים לכישורי המשפחה כיחידה אך בה בעת נותן לכל אחד לבטא את היחודיות שבו". לדוגמא, המשפחה המתנדבת בחרה לעזור למשפחה מעוטת אמצעים אחרת לבנות את בית חלומותיה: יש לחלק את משימות הבניה והארגון בין חברי המשפחה לפי אופיים, יכולתיהם וכוחם. כך, לדוגמא, הילדים יוכלו לבטא עצמם בציור וגינון, בעוד ההורים בבניה אקטיבית.


משימות נוספות המתאימות לבני נוער במסגרת פעילות התנדבות משפחתית כוללות: הדרכת מחשבים של נכים, מאושפזים ודיירי בתי אבות, ביקור במחלקות ילדים בבתי חולים או במרכזים רפואיים המיועדים לילדים, שעות סיפור לילדים, הקראת דואר ועיתוני חדשות למוגבלי ראיה ו\או עיוורים, אימוץ חיות נטושות ועוד.

חשוב לזכור: עבודה בבתי חולים או בתי אבות מצריכה הכשרה נקודתית.


"הורים לא רוצים לחשוף את ילדיהם למצבים בהם ירגישו לא בנוח, אך עם זאת, על ההורים לוודא כי הילדים ינהגו בכבוד בבני האדם בהם הם מטפלים ולהם הם עוזרים. אין טעם בהתנדבות נער או נערה אם גישתם היא שהם 'מחדשים' או 'קדושים', נותנים הרגשה שהם'טובים יותר' מהזולת - בכך מוחמצת מטרת ההתנדבות." קובעת פרידמן. "ברגע שמבלים זמן בחברת אנשים ומכירים אותם לעומק, תדמיתם משתנה," היא מחדדת.


עוד טוענת פרידמן, כי בניגוד לדעה הרווחת, אלו ההורים שמביעים התנגדות לעצם ההתנדבות המשפחתית ואילו הילדים מתלהבים ממנה. אחד הרעיונות, לפי פרידמן, שיכול לתפוס במקרה כזה הוא עזרה למשפחה בעלת צרכים מיוחדים.


"התנדבות לא חייבת לגזול זמן רב ועיקרי מחיינו. הרעיון הוא שההשפעה של הפעילות ההתנדבותית תהיה מרבית," מזכירה האם ממינאפוליס. "אם החלטת לתרום אוכל לבית תמחוי עליך פשוט להוסיף עוד פריט לעגלת הקניות ובדרך הביתה להשאיר את הפריט במקום," היא מציעה.


מאת מני דרבנר, פורטל התנדבות בישראל. מבוסס על מאמר מאת סמנתה קרטיצ'ל - Associated Press

לקריאה של מאמרים נוספים על התנדבות אנא עיברו אל פורטל התנדבות בישראל בכתובת http://www.ivolunteer.org.il/

מקור המאמר:http://www.articles.co.il/article.php?id=3990 articles.co.il

פוסטים קשורים

הצג הכול

עכשיו בSHOP נהנים

bottom of page