top of page

הפסיקו לנסות להיות מושלמים


אלינה יצחקי אמנות בעם רדיו שידורי נהנים

למי מאיתנו לא הפריעה הרדיפה אחר המושלם בחיים האלו?

אני לא מדברת על הרצון לעשות את העבודה שלכם הכי טוב שאפשר.

אני מדברת על הרדיפה אחר המושלם,

שיכול לפעול נגדכם ואפילו לא לתת לכם לזוז.



חשבו על מצב בחייכם שבו הפחד לעשות משהו בצורה לא מושלמת מנע מכם אפילו לנסות.

בעולם שבו אנחנו חיים, יש לנו מגוון רחב של תקנים וציפיות שמנסים להטיל עלינו. רבים מאיתנו מתאמצים להתמודד עם לחצים רבים, כדי להשיג את המושלמות המוחלטת.

התמודדות עם מתחים ולחצים רבים במטרה להתקרב למושלמות עשויה להביא לתחושות של כישלון ואי-ספיקות, שכן המושלמות המוחלטת נראית כמו מטרה בלתי-ממומשת. החיים פעמים רבים מביאים איתם שברים, פגמים ותקלות, ונדרש מאיתנו להתמודד עם האתגרים הללו. השלמות, למעשה, יכולה להיות מוחלטת גם עם הפגמים והשברים שבתוכנו.

במקום להתאמץ להיות מושלמים, יכולים ללמוד לקבל ולקיים את החוסרים שלנו. השברים והפגמים שבתוכנו מהווים חלק בלתי נפרד מהזהות שלנו ומהסיפור האישי שלנו. במקום להסתירם או לשכוח אותם, יש לאמץ גישה של "Kintsugi" ולראות אותם כחלק טבעי מאיתנו.

Kintsugi היא טכניקה יפנית עתיקה לתיקוני כלי קרמיקה ששברו. השם "Kintsugi" מתרגם לעברית כ"מחזור זהב" או "תיקון בזהב". הטכניקה מתמקדת בתיקונם של כלים רגילים שנשברים, באופן שאינו מסתיר את הפגמים אלא מדגיש אותם באמצעות חומר פנינתי כמו זהב או כסף.

במסורת Kintsugi, הכלים השבורים מוספים בעזרת דבק יפני מיוחד ומסורתי, ואז מצופים באבקת זהב, כסף או פנינה כדי למלא את הסדקים והשברים. התוצאה היא שליבת הכסף או הזהב המשומש מחדירה את החומר הכבידי והשבורים, מעניקה לכלי קרמיקה חיזוק ושיקום. כך נוצר פסיון ייחודי ומרהיב בכלי השבורים, המביא להם חיים חדשים ויופי נוסף.

הרעיון מאחורי Kintsugi הוא לקבל את השברים והפגמים כחלק מההיסטוריה של הכלי ולהדגיש אותם במקום להסתירם. התיקון נחשב למרכיב חשוב מתוך האסתטיקה היפנית של "וובי-סבי" (Wabi-sabi)*, שמעריך את היופי בחפיפת הטבעי, הפשטות והקיימות שבדברים. התוצאה היא כלי ייחודיים, המבטאים את היסטוריה והתהליכים שעברו.

מעבר למראה הייחודי והאסתטי של Kintsugi, הטכניקה משקפת גם ערך רוחני. היא מזכירה לנו שגם דברים שנשברים ומתנפלים בחיינו יכולים להיות משובחים ומבריקים יותר כתוצאה מהתיקון וההתמודדות עם הפגמים.

Kintsugi התפשטה בעיקר בתרבות היפנית, אך הייחודיות שלה והשפעתה  ניתן  להבחין גם בתרבויות אחרות והפכו אותה לטכניקה פופולרית ביותר בעולם. היופי והסימבוליקה של Kintsugi מובילים אנשים לבחור לתקן ולשמור על כלים שנשברו, במקום לזרוק ולרכוש חדשים.

הפגמים והשברים שלנו יכולים להיות המקור לחיזוק ולשיפור שלנו. בעזרת התמודדות עם האתגרים, אנו מתפתחים, מתחזקים ומתקדמים כאנשים. הפגמים שבתוכנו יכולים להיות המקור ליצירתיות, לחזון חדש או לרגעים של הבנה ורחמים על אחרים.


לא צריך לנסות להיות מושלמים במובנים המוכרים לנו. במקום זאת, ניתן להתרכז בתהליכים האישיים שלנו ולקחת את השברים והפגמים שלנו כהזדמנות לחיזוק ולהתפתחות. בסופו של דבר, הקוסמוס הוא מלא בכוכבים שנולדו מפיצוץ והתפשטות כוכבים ישנים. אנחנו יכולים למצוא דברים יפים בפגמים שבתוכנו.


  *אם כבר הזכרנו האסתטיקה היפנית של "וובי-סבי" (Wabi-sabi),  אז כמה מילים על מוסג הזה.

וובי-סבי (Wabi-sabi) היא תפיסה ואסתטיקה יפנית המתרכזת בייחודו וביופיו של החפיפה, הפשטות והקיימות שבדברים. המונח "וובי" מתייחס לענין הפשטות, השלמות הפנימית והייחודיות, בעוד "סבי" מתייחס לפגמים, לשברים ולאורגניות הטבעית שבדברים.


במובנים השונים שלו, וובי-סבי מגוון ומורכב. הוא מתאר את היופי המוחלט בשגיאות, המושלם בלא-מושלם, והייחודיות שבדברים המתקיימת בעקבות הזמן והשימוש. התפיסה מכבירה את היכולת לראות את היופי בדברים שגורמים להם להיות חדשים ומיוחדים.


וובי-סבי מתמקדת בשלושה מרכיבים עיקריים:


1. פשטות (Wabi): הפשטות מתייחסת למרחב הרוחני שבפשטות, לעזיבת הצרכים החיצוניים והתחשבות בערכים הפנימיים. היא מעניקה מרחב למחשבה רגועה ותהיה, בו ניתן למצוא את היופי האמיתי שבדברים.

2. סבי (Sabi): סבי מתייחס לעניין הזמן, השברים והפגמים שבדברים. הוא חושף את היופי הטבעי שבפגמים ובזמן, ומעניק להם מעמד ערך בפני עצמם. סבי מדגיש את העובדה שכל דבר משתנה ומתקיים בעקבות הזמן.

3. יחידות (Yūgen): יחידות היא היכולת לראות את הייחודיות הבלתי חוזרת שבדברים ולהבין שהם מיוחדים באופן שאין להם דומה. התפיסה של יחידות מעניקה לדברים מראה רוחני עמוק ויופי מסתובב.

היכולת לקבל את הפגמים, להעריך את השברים ולחיות בפשטות וקיימות הם מרכיבים עיקריים של וובי-סבי. התפיסה הזו מזכירה לנו לא למצוא את היופי המוחלט במושלמות, אלא לתת ערך לשלמות הפנימית ולפגמים שבכל דבר.



הצטרפו אלינו לתכנית אמנות בעם ברדיו שידורי נהנים בLIVE בשלישי הקרוב ב10:00

שאלות/רוצים לעלות לשידור? שלחו הודעה כבר עכשיו לוואטצאפ שלנו 079-5918497 

פוסטים קשורים

הצג הכול

עכשיו בSHOP נהנים

bottom of page